Breaking news
Datum Vandaag
19 August 2017

Boekweit bananen pannenkoeken

Bereidingstijd: 10 minuten (uiteraard afhankelijk van hoeveelheid)

Eetmoment:      Ontbijt, lunch

Ingredienten:

  • 2 rijpe bananen, herkenbaar aan de bruine stippen op de schil.
  • 2 eieren, biologisch of vrije uitloop.
  • Boekweitmeel (hoeveelheid afhankelijk van gewenste dikte en aantal personen)
  • Amandelmelk of andere notenmelk (hoeveelheid afhankelijk van gewenste dikte en aantal personen)
  • Kaneel (naar smaak)
  • Zeezout (theelepel)

 Bereiding:

  • Breek of snij de geschilde bananen in stukken en doe deze samen met de eieren, kaneel en het zout in een mengkom of maatbeker. Vermeng ze met een (staaf)mixer of giet het geheel in een blender.
  • Voeg nu al mixend het boekweitmeel toe tot het beslag de gewenste dikte heeft. Het moet ‘kleverig’ druppelen anders is het beslag te vochtig.
  • Bakken de pannenkoeken goud bruin in biologische roomboter en/of kokosolie. Doordat deze verzadigde vetten erg stabiel zijn kunnen ze zonder te verbranden hoge temperaturen weerstaan. Ze zijn ze het meest geschikt om in te bakken en braden.

Bereidingstips:

  • Wees niet te zuinig met de hoeveelheid zout. In standaard beslagmix zit erg veel (fout) zout. Door veel ongeraffineerd zee -of himalayazout te gebruiken, worden de pannenkoeken mineraalrijk en krijgen meer smaak. Zonder genoeg zout worden boekweitpannenkoeken wat flauw. In combinatie met de banaan, kaneel en eventueel zoete topping als fruit of honing, is het zout goed uitgebalanceerd. Als je het eenmaal serveert zul je zien dat je eerder te weinig dan teveel zout gebruikt.
  • Gebruik steeds een mespuntje boter of kokosolie per pannenkoek. Teveel vet in de pan, geeft geen mooie droge pannenkoekjes.
  • Dik beslag geeft stevige pannenkoeken. Doe dit als je wat kleinere compactere pannenkoekjes wilt. Deze draaien ook makkelijker om. Wil je wat grotere luchtigere pannenkoeken, maak het beslag dan iets dunner om het goed ‘uit te laten lopen’ (ronddraaien van de pan om pannenkoek mooi rond te maken).
  • Als de pannenkoeken niet goed binden, wat ‘nattig’ blijven en daardoor niet goed loskomen van de pan om te draaien, voeg dan iets meer meel en/of een extra eitje toe aan het beslag en mix opnieuw.
  • Bananen pannenkoeken zijn van zichzelf al vrij zoet, extra zoetstoffen toevoegen is daarom niet echt nodig, maar voor de liefhebber is het erg lekker met honing, rozijntjes, dadelstroop, appel peer of blauwe bessen.
  • Als topping is verder extra kokosolie ook heerlijk en natuurlijk erg gezond. Zoals je weet vertragen de vetten, de koolhydraten(suikers) en geven een duurzame energie af. Je bent langer verzadigd door meer vet te gebruiken.
  • Zet het gas niet op hoogste stand maar ook niet te laag.

 Voedingswaarde

  • Rijpe bananen: Bananen bevatten kalium, een belangrijk basisch mineraal is en onder andere helpt je zuurgraad en bloeddruk te balanceren. In 1 rijpe banaan kan wel tot 467 mg kalium zitten. Daarnaast bevatten bananen tryptofaan, een aminozuur dat een belangrijk onderdeel vormt van de eiwitsynthese (omzetting naar lichaamseigen bouwstenen) en onder andere aan de basis staat van de neurotransmitter serotonine. Serotonine is één van de lichaamseigen ‘happystofjes’ die ervoor dat je je positief, opgewekt en tevreden voelt.
  • Eieren: waarom biologische of vrije uitloop eieren? De kip heeft een beter leven gehad en grote kans dat het voedsel ook beter was dan dat van een kooi kip. Dat de dooier van een ei ongezond zou zijn is een fabeltje. Het bevat juist de meeste vitaminen en mineralen,  en helpt mee in de opname van het eiwit.  Gebruik dus altijd het hele ei en ga niet lopen klooien door dooier en eiwit te scheiden. Totaal onzinnig.
  • Boekweitmeel: Boekweit is een glutenvrij, vezel -en eiwitrijk psuedograan, vol kalium, magnesium en fosfor. Erg voedzaam en licht verteerbaar. Leer alles over het belang van psuedogranen in het e-learning programma van vullen naar voeden.
  • Kaneel: Onder andere antiseptisch, verwarmend, krampwerend. Van kaneel is verder bekend dat het de cognitieve denkprocessen stimuleert. Het stimuleert de efficiëntie en de alertheid van het denkvermogen. Het is met name de magnesium die je geheugen verbetert en er voor zorgt dat je scherper wordt. Daarnaast zit er ook veel mangaan en ijzer in kaneel, die beiden ook een hele positieve bijdrage leveren aan het functioneren van je hersenen. Ten slotte optimaliseert kaneel de insulinegevoeligheid. Dit houdt in dat het bijdraagt aan een betere omzetting van suikers in je bloedsomloop naar energie in je cellen.
  • Amandel of notenmelk: ideale vervanger van koemelk. Erg voedzaam en mineraalrijk.

 

Reacties

GEEN COMMENTAAR

Categorieën

Jeroen-Bos-de-betere-keuze-IAS-Natural-Health-Consultancy-afslanken-spiergroei-ontgiften-ph-balans-superfood-paleo-detox-anti-stress-foodcoach-vitaliteitscoach-personal-trainer-NASM-Online-coach-webinars-seminars-ladiesnight-natuurlijke-balans-leefstijlcoach-7sloten-de-betere-keuze
snelle-paleo-recepten-meer-energie-afslanken