Breaking news
Datum Vandaag
23 October 2017

Buikvet verbranden? Deze 7 elementen zijn essentieel!

buikvet2Buikvet verbranden!? Is de wanhoop je al nabij met die vervelende ballast rond je middel? Je bent waarschijnlijk inmiddels alweer wat jaartjes periodieke uithongering, loopbanden, abmasters, zumbalessen, wonderpillen en een paar duizend crunches verder..

Voordat je de handdoek definitief in de ring gooit en de zoektocht opgeeft, raad ik je aan om dit artikel nog even goed door te lezen. Het kan je wellicht nieuwe inzichten geven, of je geheugen weer even opfrissen met betrekking tot de vraag waarom je  ondanks alle inspanning en moeite, nog steeds met dat inwendige anti-verdrinkings-materiaal rondloopt.

Vergeet even dat afgezaagde calorieverhaaltje van je huisarts, sportinstructeur of diëtist. Als je nog op die frequentie hangt, dan blijf je letterlijk en figuurlijk kringetjes trekken..Vergeet ook al het goed bedoeld advies van je buren en familieleden. Vergeet wat de reclameboys je vertellen.

De calorische mythe

Afslanken in de 21ste eeuw is absoluut geen kwestie van de achterhaalde gedachtegang dat als je simpelweg maar meer calorieën blijft verbruiken dan je binnenkrijgt, je automatisch vet aan het verbranden bent. En dat als je dit dus maar lang genoeg volhoudt, door vele uren aan ‘chronische cardio’ en blinde calorierestrictie, je uiteindelijk vanzelf in je ideale lichaam zult belanden. Als je nog steeds volgens dit principe bezig bent heb ik nieuws voor je.. It aint gonna happen!

Gezond vetverlies rond de middel ligt helaas iets gecompliceerder dan het calorie-in-calorie-uit principe. Maar wees gerust, je bent al een flink eind op weg in de goede richting door dit artikel te lezen. Ik heb hierin een bondige opsomming voor je gemaakt van zeven elementen, die als ze niet worden meegenomen in je strategie, gezonde vetverbranding praktisch onmogelijk maakt.. Ik raad je aan om de punten even door te nemen en te kijken welke van deze factoren er mogelijk (nog) een rol spelen in jouw lichaam en leven. Indien er sprake is van één of meer van deze bewezen beperkingen, zal dit jouw kans op een strak lichaam en met name een platte buik aanzienlijk verkleinen, zo niet onmogelijk maken.

Stress

stressDe effecten van stress op het hormonale systeem is inmiddels alweer een aanzienlijke tijd uitvoerig onderzocht en de resultaten zijn helder. Teveel stress heeft een enorm effect op het hormoonstelsel. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor je gezondheid en lichaamssamenstelling. Zoals ik mensen in mijn consults leer, beïnvloedt fysieke en mentale stress o.a de productie van het stresshormoon cortisol en het ‘antistresshormoon’ DHEA in het lichaam. Dit heeft een directe invloed op de hormonen testosteron en groeihormoon. Deze ‘jeugdigheidshormonen’ spelen een uiterst belangrijke rol in het zogenaamde lipolyse proces, oftewel het verbranden van vet. Stress kan ook bijdragen aan insuline resistentie. Waarom insuline resistentie vetverbranding extreem in de weg zit, vertel ik je zo. Waar het op neer komt is dat als je chronisch stressvolle factoren in je leven hebt, wat helaas bij de meeste mensen een feit is, je er vanuit kunt gaan dat als je niet een manier vindt om deze effectief te lijf te gaan en te balanceren, je voorlopig niet van je buikvet af zult komen.

Zoals ik mensen keer op keer uitleg werkt al het door de arts of diëtist opgelegde gezwoeg op de lopende band en de simplistische caloriebeperking (ondervoeding) in dit kader averechts als het gaat om gezond vetverlies. Boven op de mentale stress van het dagelijkse drukke bestaan, brengt dit alleen nog maar meer fysieke stress in het lichaam. Om vet te verliezen werkt dit fysiologisch gezien gewoon niet. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen langdurige fysieke en langdurige mentale stress. Ze geven beide het biochemisch signaal af om spieren te verbranden voor energie en vet rond de middel op te slaan..

Slaap

SlaapTijdens de slaap reinigt en regenereert je lichaam zichzelf. Het niveau van het extreem krachtige en belangrijke ‘jeugdigheidshormoon‘ HGH (Human Growth Hormone of groeihormoon) is dan het hoogst. Zowel om spierweefsel op te kunnen bouwen als vet te verbranden moet het lichaam minimaal 7-8 uur kwalitatief goede nachtrust krijgen. Dus zonder lichtbronnen, straling of vormen van onderbreking. Een gebrek aan slaap is één van de meest voorkomende oorzaken van stress op het lichaam en één van de grootste remmers van effectief vetverlies.

Een chronisch slaaptekort of onregelmatig slaappatroon kan o.a. leiden tot een disbalans in de hormonen leptine en ghreline. Dit zijn twee zeer belangrijke hormonen die grote invloed hebben op je eetlust en vetopslag. De studies over het relatief nieuw ontdekte hormoon leptine zijn inmiddels uitvoerig. Desondanks is er over de link tussen leptine en dan met name leptineresistentie en overgewicht in Europa nog relatief weinig te vinden. In mijn blog en het ledenplatform, zul je hier de komende tijd nog veel meer over te weten komen. Er zijn vele studies die aantonen dat een gebrek aan slaap ook van invloed is op hoe je lichaam koolhydraten verwerkt en gebruikt. Als je niet genoeg slaap krijgt, sla je overtollige koolhydraten veel eerder op in vetcellen, in plaats deze te gebruiken om je spieren en lichaam van energie te voorzien. Bottom line is, dat wanneer je niet aan 7-8 uur kwalitatief goede nachtrust komt, je de interne chemie zo afstelt dat het bijna onmogelijk wordt om effectief vet te verbranden..

Slechte spijsvertering

maagdarmstelselMaagdarmklachten als winderigheid, een opgeblazen gevoel, constipatie, brandend maagzuur etc. zijn een duidelijke indicatie dat je spijsverteringsstelsel niet helemaal juist functioneert. Spijsverteringsproblemen zijn vaak te wijten aan vervuiling, foute eetpatronen(maaltijd), overgevoeligheid voor bepaald voedsel of een gebrek aan één of meer spijsverteringsenzymen.

De huidige voedselovergevoeligheid wijkt af van de klassieke voedselallergieën, door de reactie van de Immunoglobuline (IgG). Bij een Immunoglobine (IgG) voedselreactie, brengen stoffen in zuivel, tarwe, eieren, soja, gluten, mout, een overgevoelige reactie in het lichaam teweeg. Ze worden als vreemde indringers bestempeld door je maagdarmstelsel en immuunsysteem. Dit leidt tot ontstekingsreacties die niet alleen het opgeblazen gevoel en een bolstaande buik tot gevolg hebben maar ook de mate beïnvloedt, waarin je lichaam in staat is om belangrijke voedingsstoffen uit je voeding te kunnen verwerken.

Het is voor vetverbranding, een platte buik en een optimale voedselopname dus cruciaal om je spijsverteringskanaal op een subtiele manier te reiningen met superfood, powerspices (zie e-boek Superfood & Powerspice) en suppletie zoals bijvoorbeeld het magische pure aloe vera pulp, chlorofylrijke gewassen en goede probiotica (GFL). Wanneer je regelmatig een opgeblazen gevoel, constipatie of diarree ervaart, raad ik je aan om zojuist genoemde allergene ‘probleemvoeding’ even een tijdje volledig uit je voedingspatroon te schrappen. Door mogelijke triggers stuk voor stuk systematisch te vermijden en de reactie van je spijsvertering en energiehuishouding te blijven monitoren, kun je specifiek ‘probleemvoedsel’ heel goed identificeren.

Je kunt verder het best kiezen voor een regelmatige (grondige) darmreiniging (‘ontstopping van het buizenstelsel’) en vervolgens een voedingspatroon implementeren, dat bestaat uit zogenaamde oervoeding. Dit is simpelweg weer teruggaan naar hoe de mens al duizenden jaren eet. Een eetpatroon dat primair bestaat uit onbewerkte voeding als organische of goed gereinigde vruchten, groenten, noten, zaden, kruiden en relatief goed verteerbare en schone(re) eiwitbronnen als (scharrel/bio)kip, kalkoen en witte vis. Aangevuld met proteïne -en mineraalrijke  superfoods als gepeld hennepzaad(en poeder), organische extra vierge kokosolie, maca, chia en de greens (groene superfoods als chlorella, spirulina, gerstegras, tarwegras etc.)

Schildklier vermoeidheid

schildklierEen trage schildklierfunctie kan invloed hebben op de mogelijkheid van het lichaam om spierweefsel op te bouwen, geslachtshormonen te balanceren en vet te verliezen. Een veel voorkomend verschijnsel is de zogenaamde subklinische schildklieronderactiviteit of schildkliervermoeidheid. Dit houdt in dat het schildklier stimulerend hormoon bij een standaard labtest binnen het ideale bereik (1.0-2.5) kan worden gediagnosticeerd en de T4 niveaus normaal zijn, maar de hoeveelheid T3, het actieve schildklier hormoon, desondanks (te) laag is. Symptomen hiervan zijn moeizaam gewichtsverlies, mogelijke geelkleuring van de huid, constipatie, slechte nagel en haargroei, iets lagere lichaamstemperatuur, depressie en vermoeidheid. Er zijn talloze oorzaken en voorwaarden voor schildklieronderactiviteit en als je je herkent in één of meer van de symptomen, zou je wel eens met een vermoeide schildklier te maken kunnen hebben. Het is in ieder geval een waanzinnig veel voorkomend en tegelijk (door beperkte diagnoses) sterk onderbelicht fenomeen.

Er zijn natuurlijke manieren om je schildklieractiviteit te optimaliseren. De schildklier zelftest en een bevorderlijk eet -en suppletiepatroon, zijn ook opgenomen in het VVNV programma en ledenplatform. Indien je je mogelijk in een vergevorderd stadium bevindt, adviseer ik je om je schildklierniveaus door een expert te laten controleren. Nogmaals een subklinische onderfunctie zal niet zo snel uit een standaard labtest op doorverwijzing van je huisarts naar voren komen. Dit is slechts een momentopname en zegt eigenlijk niet zoveel. De waarden moeten over een bepaalde periode gemeten worden, om daadwerkelijk een disbalans vast te kunnen stellen. Een grote oorzaak van een schildklier uit balans zijn zware metalen en andere gifstoffen. Ook hieruit blijkt dus weer de pure noodzaak van een ontgiftingsfase om de balans te herstellen en je weer slank en fit te krijgen.

Gifstoffen (toxificatie)

gifstoffen-buikvet-toxines-zware-metalen-ontgiften-detox-parasieten-suiker-vetverbranding-afslanken-lever-galblaas-darmen-ontstekingen-milieuvervuiling-nieren-vetopslag-energie-schildklier-functieHet is geen verrassing dat wij in de wereld van vandaag, dagelijks worden blootgesteld aan een groot aantal giftige stoffen. Ze bevinden zich overal om ons heen. In het voedsel dat we eten, de lucht die we inademen, en het water dat we drinken. Om alle gifstoffen te vermijden is een haast onmogelijke opgave. We kunnen daarentegen wel heel wat maatregelen nemen om blootstelling aan veel giftige stoffen te minimaliseren en opgehoopte gifstoffen uit ons lichaam te verwijderen. Hoe doe je dit? Nou, het is sowieso een goed plan om zoveel mogelijk kwalitatief ‘beter’ vlees, eieren en wilde vis te eten. Kortom alleen dieren te eten, die niet eerst zijn vergiftigd, chemisch vetgemest of verschrikkelijk behandeld. Daarnaast hoef je geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat het zoveel mogelijk vermijden van bespoten en kunstmatig gekweekte groente en fruit, gigantisch scheelt in het dagelijks binnen krijgen van gevaarlijke gifstoffen.

Het populaire woord ‘biologisch’ waarmee je tegenwoordig doodgegooid wordt, is op zich een mooie vooruitgang maar niet meer dan een symptoom van de kunstmatige wereld waarin we leven. De term staat simpelweg voor voeding zoals die al miljoenen jaren op deze planeet te vinden is en verbouwd en genuttigd wordt. Totdat de industriële revolutie met haar massaproductie, bio-industrie en beursgenoteerde multinationals daar verandering in bracht. Nu vinden veel mensen nog altijd dat je een ‘overdreven boomknuffelaar’ bent, als je klaar bent met de zieke industrie en bewust kiest voor eerlijke(re), pure levensmiddelen. De wereld op z’n kop als je het mij vraagt, maar goed. Gelukkig worden steeds meer mensen wakker en groeit het besef dat de dramatische volksgezondheid en de toxische leefomgeving hand in hand gaan.

Vermijd ook overmatig gebruik van sigaretten, niet-biologische koffiebonen en allerlei toxische synthetische verbindingen in bewerkte voeding (Zie de Zwarte Lijst 2.0). Een dagelijkse inname van geconcentreerde antioxidanten in de vorm van superfoods en natuurlijke supplementen, is in onze toxische wereld helaas geen overbodige luxe, maar pure noodzaak geworden. We moeten ons lichaam gewoon zo veel en efficiënt mogelijk ondersteunen in de strijd tegen de overdaad aan gifstoffen en parasieten. Om de afvoer te bevorderen en de schadelijke gevolgen enigszins onder controle te houden, moeten we naast schoner eten en zuiverder leven, onze interne omgeving zoveel mogelijk voorzien van hulptroepen.

Hiermee bedoel ik het consumeren van zoveel mogelijk reinigende en immuniteit versterkende verbindingen in de vorm van ontgiftende kruiden( bijv. kurkuma, zwarte walnoot, knoflook, bladgroen), mineralen, vitaminen en fytonutriënten (heilzame biochemische verbindingen in planten). Door de wereldwijde bodemuitputting en kunstmatige teelt, kom je met je dagelijkse portie groente en fuit helaas bij lange na niet aan de hoeveelheid voedingsstoffen die je nodig hebt om alle troep die we binnen krijgen te compenseren. Sterker nog, alle kunstmatige geteelde en bespoten gewassen in combinatie met de lichaamsvreemde e-nummers, belasten het lichaam alleen maar meer. Het kost vele malen meer energie om alle troep te verwerken, dan het oplevert aan energie en bouwstenen in de vorm van bruikbare voedingsstoffen. Zonder enige vorm van gerichte suppletie (aanvulling), is het dweilen met de kraan open..

Alle lichaamsvreemde en giftige stoffen, hebben een negatief effect op je lichamelijk vermogen om vet te verbranden. Het is dus voor een strakke taille noodzakelijk om de aanval te openen op het afval. Dit geldt zowel voor de gifstoffen die zich al jarenlang, in je lichaam hebben verschanst, als de gifstoffen die je er dagelijks bij krijgt. Je hyperintelligente lichaam slaat gifstoffen ter zelfbescherming voornamelijk op in..je raad het al.. vetcellen. Zo ver mogelijk uit de buurt van je vitale organen en belangrijke lichaamsprocessen. Zolang je dus vol gifstoffen zit, kan je lichaam in haar eindeloze drang naar zelfbescherming simpelweg niets anders doen dan het vet vasthouden tot het geneutraliseerd kan worden. Een hoog gehalte aan gifstoffen kan zoals gezegd ook de schildklierfunctie flink verlagen. Dit komt omdat de schildklier je thermostaat is en het lichaam hiermee een poging doet af te koelen en zo diverse lichaamsprocessen te vertragen. Dit doet je lichaam om de schade die de circulatie van al die lichaamsvreemde gifstoffen teweeg kan brengen, zoveel mogelijk te beperken. Chemische reacties worden door hitte nu eenmaal versterkt en versneld, dat is een scheikundig feit. Dus door het lichaam af te koelen, kunnen de schadelijke gevolgen van circulerende gifstoffen vertraagd worden. Onderzoek heeft aangetoond dat het metabolisme (verbranding) tot wel 30 % (..)vertraagd kan worden door de belasting van gifstoffen in het menselijk lichaam!

Insulineresistentie

insuline-ongevoelig-300x217Insuline is zoals je wellicht weet het hormoon dat verantwoordelijk is voor het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Als deze te hoog is produceert je alvleesklier insuline om de overvloed aan bloedsuiker oftewel glucose, zo snel mogelijk uit je bloedbaan te halen en in je spier, lever -en vetcellen op te slaan.

Een perfect mechanisme dat pas op hol slaat als er continue een overvloed aan insuline moet worden aangemaakt. Insulineresistentie houdt in dat de insulinereceptoren op de  cellen resistent, oftewel ongevoelig worden voor de insuline..

Ze worden als het ware lam gedraaid door de sloten insuline die de alvleesklier aan moet maken om het bloed continue te zuiveren van de ladingen suiker. Wat veel mensen niet beseffen is dat glucose, oftewel suiker in haar meest basale vorm, giftig is in de bloedbanen. Er mag in het hele lichaam op een willekeurig moment maar een theelepel aan suiker aanwezig zijn voordat alle stoppen doorslaan(..). Dat bloed moet dus zo snel mogelijk vrij gemaakt worden van deze substantie. Factoren die de bloedsuiker spiegel relatief snel omhoog laten schieten zijn de zogenaamde ‘snelle koolhydraten’, die het lichaam binnenstromen door het eten en drinken van geraffineerde (gestripte) suikers of producten waar veel snelle suikers inzitten. Dit zijn bijvoorbeeld brood, alcohol, pasta, aardappelen, snoepgoed etc. Zolang de hoeveelheid insuline in het bloed te hoog blijft, gaan de deuren van de vetcellen op slot en kan het lichaam de vetvoorraad in de cellen onmogelijk gebruiken om als energie te verbranden. Dit resulteert uiteindelijk in hypoglycemie, oftewel een te laag bloedsuikerniveau en chronische ontstekingen die het hele hormoonstelsel en de energiehuishouding op hol kunnen brengen.

suikergifDe eerste stap bij het terugdringen van insulineresistentie is drastisch alle vormen van (snelle) koolhydraten, oftewel suikers, uit je voedingspatroon te snijden. Niet alleen frisdrank, gebak, snoepgoed en andere bekende suikerbommen, maar ook de ‘verborgen suikers’ in de vaak gezonder geachte vruchtensappen, exotische zetmeelrijke fruitsoorten, granen en bewerkte producten met simpele en dus snel afgebroken suikers. Alle elementen die de bloedsuikerspiegel explosief laat stijgen (hoge Glycemische Lading -GL) en dus een gigantische sloot insuline teweegbrengen, moet vermeden worden. Als het op het verbeteren van de algehele gezondheid en het verminderen van je vetpercentage aankomt, zijn er weinig strategieën die meer succes opleveren dan het elimineren van geraffineerde suiker in al haar vormen.

Laat er geen misverstanden over bestaan..Suiker is staatsvijand nummer 1! Vet dat is opgeslagen rond de buik en taille (lovehandles) is over het algemeen een goeie indicator dat er sprake is van een zekere mate van insulineresistentie. Het is niet voldoende om gewoon ‘gezond te eten’ Je moet een evenwicht creëren tussen de macronutriënten (vet, koolhydraten, eiwitten) en de bewerkte producten tot een minimum reduceren. Om insulineresistentie te lijf te gaan moet simpelweg de insulinegevoeligheid vergroot worden. Dit kan door zowel door het schrappen van bepaalde voeding als het juist innemen van specifieke producten (bijvoorbeeld kaneel!) en supplementen bereikt worden. Daarnaast kunnen de juiste bewegingsvormen (HIIT! en krachttraining) een groot aandeel hebben in de insulinegevoeligheid. Voor meer praktische informatie over het vergroten van de insulinegevoeligheid oftewel het terugdringen van de insulineresistentie en de gezonde en snelste manier om vet te verliezen raad ik je aan om met het zowel informatieve als praktische multimediale programma Van Vullen Naar Voeden te starten of contact op te nemen voor een (e)PEA. Houdt ook de blog en nieuwsbrief goed in de gaten voor onderwerpen die betrekking hebben op insuline.

Hormonale balans

stenen-balansHet hormoonstelsel met al haar organen, weefsels en hormonen vormt in haar vele functies ook de basis voor vetopslag, vetverbranding en spieropbouw. Over de hormonale balans als cruciale factor in het bestrijden van overgewicht zijn inmiddels vele studies, onderzoeken en boeken verschenen. Desondanks wordt de link tussen overgewicht en hormonen in de mainstream afslankadviezen en lectuur op wonderbaarlijke wijze nog altijd over het hoofd gezien. Daar staren we ons zoals gezegd nog altijd blind op het achterhaalde energie in-energie uit principe. Hoe de diverse hormonen het afslankproces kunnen beïnvloeden, vertel ik je de komende tijd alles. Hoewel er inmiddels aardig wat over te vinden in op het web, ben ik bepaalde nieuwe invalshoeken en invloedrijke hormonen nog niet uitvoering tegengekomen.  Je hormoonhouding kun je door o.a. lichaamstraining, ontspanning en voeding in plaats van tégen je, ook perfect vóór je laten werken. Wanneer je door de juiste combinatie van ontgifting, voeding, inspanning en ontspanning de diverse hormonen leert te beïnvloeden, kun je op een zeer effectieve manier lichaamsvet verbranden en tegelijkertijd spierweefsel opbouwen en behouden!

Bijna iedere vorm van hormonale disbalans heeft invloed op deze zeer bepalende factoren voor een gevoel van welzijn en gezondheid :

  • Vermoeidheid
  • Depressie
  • Lage lichaamstemperatuur
  • Vetpercentage en de plaats waar het vet wordt vastgehouden
  • Verminderde zin in sex
  • Moeilijke gewichtsvermindering of toename
  • Geïrriteerdheid
  • Slaapproblemen
  • Energietekort

 Conclusie

KENNIS IS DE SLEUTEL TOT HET IDEALE LICHAAM

De meeste mensen geven simpelweg op als lichaamsbeweging en diëten niet werken. Wees niet zo iemand! Bewapen jezelf eerst met de juiste informatie voordat je (weer) blind aan de slag gaat met zweten en diëten. Leer tot in zekere mate hoe je lichaam is ontworpen en hoe het werkt. Dat is de sleutel tot het verkrijgen en zo lang mogelijk behouden van een gezond, sterk en strak lichaam. Door de lichaamstaal op te pakken, kun je de connectie met je lichaam nieuw leven inblazen en doet het wat jij wilt.. Net als je computer ook precies uitvoert wat jij invoert.. Diëten is dan voorgoed verleden tijd!

Wat voor type ben jij?

Er zijn om het even een simpele analogie te maken, drie soorten mensen. Allereerst heb je mensen die als ze een nieuwe gadget aanschaffen, alles willen snappen en dus de handleiding en tutorials goed doornemen om te kijken wat voor fantastische opties er allemaal opzitten en hoe ze de gadget het meest duurzaam kunnen gebruiken.

Dan heb je de mensen die wel zoveel mogelijk opties willen benutten, maar absoluut geen zin hebben om tijd te investeren in het lezen van de handleiding of anderszins exploreren van de functionaliteit. Dat vinden ze maar zonde van hun tijd. Dat ze hierdoor de gadget verkeerd gebruiken, misschien eerder stuk maken en er nooit uit kunnen halen wat erin zit, nemen ze voor lief. Ze staan nog wel open voor tips van anderen, die wel de moeite hebben genomen om de functies te bestuderen.

En tot slot heb je de mensen die weten hoe de gadget aan en uit gaat en gewoon wat spelen met de nopjes tot er iets gebeurt wat ze bevalt. Na een paar keer pielen lukt het ze steeds makkelijker om het apparaat te laten doen wat ze willen, maar ze zullen nooit weten of wat ze doen het juiste is. Ik hoop dat je beseft dat als we het over de ultieme gadget hebben, er niets zo multifunctioneel en hightech is, als het menselijk lichaam. En ik hoop dat je met dit in gedachte begrijpt, dat de mensen met het type instelling uit het eerste groep in dit voorbeeld, de enige zijn die in optimale gezondheid en energie, in hun ideale lichaam door het leven (kunnen) gaan. Er is desondanks nog zeker hoop voor de laatste twee groepen. Als ze maar tijdig inzien dat (zelf)kennis en kritische consumptie, de sleutel vormen tot een strak en vitaal lichaam. Oftewel..

‘Een gezond lichaam, vergt een gezond verstand!”

 

Door dik en dun

Jeroen

Volg je me sociaal en a-sociaal om samen die betere keuzes erin te programmeren!? 🙂

wp-blog facebook youtube instagram twitter

 

Reacties

GEEN COMMENTAAR

Categorieën

Jeroen-Bos-de-betere-keuze-IAS-Natural-Health-Consultancy-afslanken-spiergroei-ontgiften-ph-balans-superfood-paleo-detox-anti-stress-foodcoach-vitaliteitscoach-personal-trainer-NASM-Online-coach-webinars-seminars-ladiesnight-natuurlijke-balans-leefstijlcoach-7sloten-de-betere-keuze
snelle-paleo-recepten-meer-energie-afslanken