Breaking news
Datum Vandaag
19 August 2017

De Calorie Mythe (1)

Veel diëten zijn puur gericht op de hoeveelheid calorieën je al dan niet verbruikt. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe simpel en zelfs gevaarlijk het is, om een (gericht) eetpatroon puur te baseren op de hoeveelheid calorieën. Ok nog één keer dan, de calorie is slechts een (verouderde) scheikundige eenheid voor warmte en zegt op zich, verder niets over het effect van een product op een menselijk lichaam en de energiehuishouding. Calorieën in eiwitten zullen niet dezelfde invloed hebben op je lijf, als de calorieën die je binnenkrijgt wanneer je koolhydraten of vetten consumeert. Bovendien zal je lijf op een unieke manier reageren op de scheikundige samenstelling van de dranken of eetwaren, waar ze zich in bevinden. De chemische verbindingen waaruit een product is opgebouwd, kunnen verstrekkende gevolgen hebben in je lichaam, zonder dat de hoeveelheid warmte-eenheden daar iets mee te maken heeft..

calorie-fout-goedHet zijn juist de vele kunstmatige verbindingen die de biochemische processen in het lichaam flink in de war kunnen schoppen. De gevolgen hiervan op je gezondheid en gewicht zijn vele malen groter dan de simpele energie-eenheden die een bepaald product omgerekend bevat. Vreemd genoeg zijn het deze warmte-eenheden waar de diëtisten zich zo blind op staren. Vandaar dat we ondanks de honderden dieetboeken, duizenden diëtisten met hun schijf van vijf onder de arm, alleen maar dikker en ongezonder worden met z’n allen..

toxins vs caloriesAfslanken is géén simpele optelsom van calorie consumptie en calorie verbruik! Als je bijvoorbeeld 1.000 calorieën consumeert en je verbrandt er 1.200, wil dit natuurlijk niet zeggen dat je 200 calorieën bent ‘afgevallen’. Daarnaast wordt er bij deze achterhaalde gedachtegang geen rekening gehouden met de schreeuw van het lichaam om extra (lege) calorieën door bepaalde calorie rovende stressfactoren zoals joggen, een drukke kantoorbaan of andere onnatuurlijke invloeden. Ook wordt er in standaard voedingsadvies op basis van calorieën, geen rekening gehouden met cruciale elementen als lichaamsverzuring, het slaappatroon en de mate van in het lichaam aanwezige gifstoffen en parasieten. Al deze factoren spelen een enorme rol in de beïnvloeding van het vetpercentage en de energiehuishouding.

De komende tijd zal ik je hierover op dit platform veel meer gaan vertellen. Wil je wat meer de diepte in en ook praktische en mentale begeleiding in de vorm van e-learning & coaching, video’s, en hulpmiddelen, dan adviseer ik je om te starten met het Van Vullen Naar Voeden programma waardoor je nu ook automatisch lid wordt van het ledenplatform dat constant in beweging blijft!

 

Reacties

ÉÉN OPMERKING
  • Goede voornemens : De Kracht Van de Kalender – Welkom bij Fitplein.nl
    9 januari 2015 at 12:51 -

    […] gezegd zo gedaan en vanaf januari begin je braaf met calorieën tellen en bezichtig je eindelijk je anonieme sponsorproject weer eens. Die sportschool weet kennelijk […]

  • Categorieën

    Jeroen-Bos-de-betere-keuze-IAS-Natural-Health-Consultancy-afslanken-spiergroei-ontgiften-ph-balans-superfood-paleo-detox-anti-stress-foodcoach-vitaliteitscoach-personal-trainer-NASM-Online-coach-webinars-seminars-ladiesnight-natuurlijke-balans-leefstijlcoach-7sloten-de-betere-keuze
    snelle-paleo-recepten-meer-energie-afslanken