Breaking news
Datum Vandaag
27 June 2017

Slapend vet verbranden (1)

Heerlijk idee hè, slapend vet verbanden. Vet verbranden terwijl je slaapt. In de blogserie slapend vet verbranden, ga ik een aantal elementen met je doornemen die aantonen dat slapend vet verbranden geen fabeltje is. In dit artikel begin ik met het grote belang van een goed slaappatroon, als je serieus vet wilt verbranden.

De laatste jaren is er meer en meer aandacht ontstaan voor de relatie tussen de slaap, gezondheid en het lichaamsgewicht. Een belangrijk gegeven hierbij is dat het regenereren van het lichaam, niet alleen gebonden is aan de duur van de slaap, maar ook aan het tijdstip aanvang en de kwaliteit van de slaap. Het idee dat je met acht uur slaap van 03.00 tot 11.00 net zo goed bezig bent, als van 22.00 tot 06.00 kun je in dit kader helaas laten varen. Waarom dat precies is, leg ik je zo uit maar ik kan je alvast vertellen dat een goede nachtrust, cruciaal is voor zowel een gezond, strak en vitaal lichaam als optimaal herstel bij overbelasting (training en arbeid) en ziektebeelden. Een solide slaappatroon is in veel opzichten letterlijk van levensbelang. Door de enorme takenlijst die het lichaam nauwkeurig afwerkt tijdens je nachtrust, bekleed een goed slaappatroon naast stressmanagement een voorname positie in de Fitparade.

Slaap en de eetlust

Het ding is dat een korte nachtrust, de balans van meerdere bij de lichaamssamenstelling betrokken hormonen, sterk beïnvloedt. Allereerst wil ik benadrukken dat chronisch slecht of kort slapen sowieso een enorme stressor is en op veel manieren een grote invloed uitoefent op de algehele gezondheid, het gewicht en energiepeil. Een disbalans tussen stresshormoon Cortisol en anti-stresshormonen als DHEA en melatonine, is dus al een factor waardoor een verstoord slaappatroon en bioritme de gezondheid, vitaliteit en het afslankproces op meerder manieren negatief kan beïnvloeden. Hoe dit gebeurt heb ik in dit artikel al kort aangeraakt en zal ik in volgende artikelen, zeker nog vaker gaan behandelen.

De zusjes Leptine en Ghreline

Naast cortisol zijn er nog een aantal hormonen waarvan een disbalans, veroorzaakt door een gebrekkig slaappatroon, een diepe sloot kunnen vormen op het pad naar het ideale lichaam..

De eerste twee zijn de minder bekende hormonen Ghreline en Leptine. Deze hormonen zijn in werking elkaars tegenpolen. Ghreline, dat wordt afgescheiden in de maag, wekt de eetlust op en het in de vetcellen geproduceerde hormoon Leptine, heft het hongergevoel na een stevige maaltijd juist op.

Veel mensen met overgewicht leiden aan een zekere mate van leptine-resistentie. Dit houdt in dat de hersenen het honger stillende signaal dat Leptine afgeeft niet meer kunnen of willen horen. De communicatie tussen de cellen is als het ware lam geslagen, net als bijvoorbeeld bij insuline resistentie het geval is. Waar in het laatste geval de cellen ongevoelig worden voor het hormoon insuline, zijn het bij leptine-resistentie de hersenen die door al het geschreeuw vanuit de vetcellen op een gegeven moment als het ware doof worden voor de oproep vanuit de vetcellen om te stoppen met eten.

Een kort nachtje slaap blijkt het subtiele evenwicht tussen beide hormonen flink in de war te schoppen. In de Wisconsin Sleep Cohort Study vergeleken onderzoekers de hormoonspiegels van proefpersonen die nachten maakten van acht uur slaap met die van chronische kortslapers, die na vijf uur alweer uit de veren waren.

De volgende ochtend had de kort slapende groep relatief tot 15 procent meer van het hongerhormoon ghreline in hun bloed. De honger onderdrukker leptine werd daarnaast tot zo’n 15 procent minder gemeten in deze groep. De kort slapende groep ontwaakten dus met méér honger die ook nog eens minder goed te stillen was.
De disbalans in de hormonen ghreline en leptine, die wordt veroorzaakt door een gebrekkige nachtrust is dus na cortisol het volgende hormonale effect dat het belang van een stabiel slaappatroon onderstreept.

Ghreline-Leptine

Slaap en Groeihormoon

groeihormoon-natuurlijk-stiDe volgende belangrijke hormonale invloed van het slaappatroon is die op het voor de lichaamsbouw enorm belangrijke Groeihormoon. Groeihormoon wordt ook wel het jeugdigheidshormoon genoemd. Het is onder andere verantwoordelijk voor het verbranden van vet als brandstof en cel reparerende eigenschappen als de opbouw en het behoud van droog spierweefsel, een sterk immuunsysteem en een mooie strakke huid.

Belangrijk stofje dus als we jeugdigheid willen uitstralen en zo lang mogelijk gezond en wel strak in het vel willen blijven leven. Begrijpelijk dat bodybuilders en sterren als Madonna dit hormoon laten inspuiten..Erg dure grap. Wij gaan voor de natuurlijke boosters en het elimineren van de blokkers!

De link tussen de slaapcyclus en groeihormoon is dat de grootste hoeveelheid groeihormoon (GH) wordt afgescheiden tussen de uren 23.00 en 02.00. Net voordat de lever begint met de grote schoonmaak is er voldoende van dit hormoon aanwezig in het lichaam om ervoor te zorgen dat er naar hartenlust ontgift en gerepareerd kan worden. Als je om middernacht nog niet in je bed ligt en het lichaam onvoldoende aanvoer van GH krijgt, dan werkt de lever niet naar behoren en zonder deze nachtelijke zuivering stapelen gifstoffen zich op. Dat je er een keer wat later in ligt is dus tot daar aan toe, maar je snapt nu waarom het chronisch laat slapen drastische gevolgen heeft voor je gezondheid en gewicht.

“Door slecht of kort slapen verandert regeneratie in degeneratie.”

Slaap en Melatonine

Het volgende belangrijke hormoon dat sterk beïnvloed wordt door de balans in het slaappatroon is Melatonine. Melatonine is net als groeihormoon een ongelooflijk belangrijk hormoon voor de algehele gezondheid, jeugdigheid en het gewicht. Het is volgens diverse onderzoeken zo’n 300 keer krachtiger dan vitamine C (!) en dus veruit het meest krachtige antioxidant in het lichaam. Het is één van de beste stoffen om het zenuwstelsel tegen beschadiging, ziekte en veroudering te beschermen. Stress, kunstlicht, televisie en internet(beeldschermen) verstoren de aanmaak van melatonine en brengen daarmee je nachtrust en bioritme uit balans. Dit heeft ervoor gezorgd dat bij veel mensen met een drukke, onregelmatige leefstijl, de natuurlijke cortisol (piekt door daglicht in ochtend, alertheid, ontwaking) en melatonine (piekt door duisternis in avond, rust, ontspanning)  balans flink verstoord is. Omdat we daardoor minder, onregelmatiger, onderbroken en onrustiger slapen dan onze verre voorouders, kampen we tegenwoordig met de vele gezondheidsklachten en overgewichtsproblematiek die hieruit voortkomen.

Samenvatting

Het lichaam van de meeste mensen krijgt bovenop de onnatuurlijk hoge belasting door de stressvolle en vergiftigende Westers leefstijl –en omgeving ook nog eens onvoldoende tijd en middelen om zich in alle rust en duisternis volledig te regenereren, ontzuren en ontgiften.

Dit is in combinatie met de disbalans in belangrijke hormonen die we zojuist hebben behandeld, een tikkende tijdbom en een enorme aanval op de gezondheid en het gewicht. Onze weerstand verlaagt en we worden dikker en dikker door de stijgende disbalans in de hormonen en pH waarde (zuurgraad is sloot 6) die verantwoordelijk zijn voor onze gezondheid, energie en lichaamssamenstelling!.

Je kunt dus nog zo’n ideaal eet -en beweegpatroon hebben, als je niet voldoende en kwalitatief goede nachtrust krijgt, dan verkeer je door het gemis van dagelijkse regeneratie in een proces van versnelde degeneratie! Willen we niet hebben!

Om je fysieke doelstellingen dus succesvol te bereiken en behouden…onderschat je het enorme belang van voldoende goede slaap niet! Pak die rust! En pak m goed!. Geen baan of relatie is het waard om je door chronische slaapstoornissen en tekorten systematisch af te laten takelen!

In de een volgend artikel gaan we bruggen bouwen door een aantal major players in de slaapbevordering door te nemen.. all natural ofcourse!

(wordt vervolgd)

Volg me sociaal en a-sociaal om samen die betere keuzes erin te programmeren! 🙂

wp-blog facebook youtube instagram twitter

 

 

Please like if u like some more of the good stuff!

Reacties

GEEN COMMENTAAR

Categorieën

Jeroen-Bos-de-betere-keuze-IAS-Natural-Health-Consultancy-afslanken-spiergroei-ontgiften-ph-balans-superfood-paleo-detox-anti-stress-foodcoach-vitaliteitscoach-personal-trainer-NASM-Online-coach-webinars-seminars-ladiesnight-natuurlijke-balans-leefstijlcoach-7sloten-de-betere-keuze
snelle-paleo-recepten-meer-energie-afslanken